Teljes emberalak
2007.12.17. 15:03
Figyelem! Az alábbi módszer kissé módosult, mióta van digitális tollam. A vázlatot ugyanígy "zongorázom végig", bescannelem, majd számítógéppel (Photoshoppal) készítem el a végleges verziót! Tehát a rajzasztalomat már nemigen használom kb 2008 óta.
Előfordul, hogy magát a vázlatot is rögtön számítógéppel készítem el, DE maga a vázlatkészítés módszere, a lépései, az arányok figyelembevétele azért maradt a régiben! Ezért is nem szedtem le ezt a részleget.:)

Megrajzolom mondjuk Ginny1-t.
Először is kitalálom, hogyan álljon a figura, milyen legyen a testtartása, a hangulata. Ezt gyorsan lefirkantom:

Ezt a lépést általában ki szoktam hagyni, mindjárt a vázlattal kezdem.
1. Megrajzolom a vázlatot, egyelőre nem túl arányosan, de azért jó előre látni, hogy fognak állni a végtagok, gerinc, stb.
A fejet nem egy szimpla körrel, hanem a koponya tömegével jelzem.

2. Elkezdem megrajzolni a test tömegét. Igen, egyelőre ruha nélkül! Nem szeretem vaktában rajzolni a testrészeket.

Hogy melyik testrész hová kerül? Akinek van otthon csontvázmodellje, vagy csontváza(ha apuka/anyuka régészek, vagy patológusok...) ajánlom, hogy készítsen róla tanulmányrajzokat, hogy megértse az anatómiai összefüggéseket!
Ha ilyesmire nincs lehetőség, biológia albumban meg lehet nézni, vagy egy komolyabb művtöri könyvben. Vagy Leonardo da Vinci anatómia tanulmányán. (Gy.k.: az a négykarú, négylábú férfiakt!) Leggyakrabban a Jean Cousin által leírt arányokat szoktam alkalmazni, vagyis:
Egy fejhosszúság a fejtől az állig;
az álltól a mellbimbóig;
a mellbimbóktól a köldökig;
a köldöktől a szeméremcsontig;
a szeméremcsonttól a combközépig;
a combközéptől a térdig;
a térdtől a lábikra végéig;
a lábikra végétől a sarokig.
Tehát a fej hosszúsága a nyolcada a teljes testmagasságnak. De van, hogy a hetede...gusztus dolga ez is2.
Na, persze ez is karakterfüggő. Egy olyan embernek, mint pl Umbridge, vagy Lumpsluck, ezek az arányok "kissé" torzulnak. Ezen kívül egészen más arányai vannak egy babának, kisgyereknek, vagy öreg embernek. De Ginnynek jelen esetben éppen jók.
Saját megfigyelésem szerint pedig az emberek lábának a hossza általában akkora, mint az alkar, könyökhajlattól a csuklóig.
3. Miután kitotóztam az arányokat, kicsit foglalkozom az arccal is. Bejelölöm a szemek, az orr, a szemöldök(szemöldökcsont) és a fül(ek) helyét.(Még ha a fül a kész rajzon nem is fog látszódni, szeretem tudni, hogy hol van...)

Utána jöhet a haj. Mivel nem egy lezselézett frizurájú emberről van szó, a hajnak is van tömege, és nem lapul rá a fejre.

Folytathatjuk az arcizmok, az orr és az áll tömegének megrajzolásával is. Nem kell túlrészletezni, elég körülbelül megrajzolni őket.

Ginny itt éppen mosolyog. Érdemes tükörben megfigyelni, hogy bizonyos hangulatokkor hogyan változnak az arcizmok(mosoly, nevetés, sírás, aggódás, stb.)!
4. Akkor nagyjából kész is a vázlat, lehet aktként hagyni, de fel lehet öltöztetni, ízlés szerint:

5. Miután kiéltem divattervezői hajlamaimat, mehet a kép a rajzasztalra (szerk: vagy vihetem máris a scannerbe!), hogy megrajzoljam Ginny letisztázott kontúrjait:

6. Kész is, a letisztázott rajzot bescannelem és photoshoppal, vagy ilyen-olyan színezőprogrammal kiszínezem, kijavítom, amit kell (pl eltüntetem Ginny arcáról a ráncokat, készítek hátteret, stb.).

<kép törölve lett!>
Hát ennyi! A háttér nem lett az igazi, de mentségemre szolgáljon, hogy vadiúj a színezőprogramom.(Szerk: legalábbis mikor ezt írtam, még új volt:D)
Megjegyzések:
1: Mivel sokáig kizárólag Harry Potter karaktereket terveztem a könyvekben leírtak alapján, általában ezekből veszem a példákat az itt leírtakhoz!
2: Egy ideje elég lazán bánok az arányokkal. Bár itt nyolcadot írok, heted, vagy akár hatod résszel is szoktam embert rajzolni, anélkül, hogy a "normális" arányai torzulnának. Lehet velük nyugodtan "kísérletezni", ha az ember már eljut egy bizonyos szintre.:)
|